Arbeidsoppgaver og lenkeforslag til HHD nr. 3 2012

Les artikkelen

Har du lest artikkelen godt nok?

Oppgaver

  1. Når fant de to EU-avstemningene i Norge sted?
  2. Hva er hovedpilaren i Norges mest omfattende internasjonale avtaleverk?
  3. Hva menes med en rettsakt i EU-sammenheng? Hvilke forskjellige rettsakter skilles det gjerne  mellom?
  4. Hvor mange medlemsland har EU og EFTA?
  5. Hvilket EFTA-land har valgt å stå utenfor EØS?
  6. Hva menes med at EØS-avtalen er en dynamisk avtale?
  7. Gjør greie for avtaler Norge har med EU som ikke ligger innenfor EØS-avtalen.
  8. Hvordan har EØS-avtalen påvirket Norge?
  9. Hvordan har antallet rettsakter utviklet seg i årene med EØS-avtale?
  10. Gjør greie for hvordan avtalene med EU også former innenrikspolitiske forhold i Norge.
  11. Hva er viktigst i EU-retten – direktiver eller traktater?
  12. Diskuter påstanden «Norge er allerede et økonomisk medlem av EU».
  13. I Europautredningen heter det at «... i skolen er det liten dekning av Norges avtaler med EU. Kunnskapen er særlig lav blant de unge. I de formelle læringsplanene har forholdet til EU  liten plass.» Finn bl.a. fram egne lærebøker i samfunnsfag. Diskuter hvor enig dere er i de momentene utvalget her trekker fram. Diskuter grunner til at det eventuelt er slik det sies over.
  14. Gruppearbeid : Sakene fordeles. Hver gruppe gjør greie for sin sak – parter og deres posisjoner og hvordan EØS-avtalen/EU-rett har virket inn på norsk rett: Finanger-saken, rusbrus-saken (om salg av rusbrus i norske butikker), hjemfallsrettsaken, postdirektivet, om monopol på spille-automater, datalagringsdirektivet og vikarbyrådirektivet (pågår). Gruppene presenterer sitt arbeid.

Lenkeforslag til denne artikkelen

Relaterte kompetansemål